sep
Poradnik
W Polsce wielu kierowców nabywa swoje auta z tzw. drugiej lub nawet trzeciej ręki. Oczywiście nie oznacza to, że nie kupuje się w ogóle pojazdów z salonu, lecz motoryzacyjny rynek wtórny działa bardzo prężnie i jest wspierany przez wielu entuzjastów czterech kółek. Podobnie sprawa wygląda, jeśli chodzi o części zamienne do aut. Zdecydowana większość kierowców wychodzi z założenia, że lepiej postawić na używane komponenty, które nierzadko są dużo tańsze od tych oryginalnych, bez dużej różnicy w jakości. Zdarza się też, że kierowcy po prostu chcą naprawić element, który uległ awarii.
Awarie układu kierowniczego
W układzie kierowniczym podobne objawy awarii towarzyszą całkiem odmiennym przyczynom. Na przykład powodem wyczuwalnego luzu na kole kierownicy są zazwyczaj wyrobione końcówki drążków kierowniczych (lub ich niewłaściwe zamocowanie). Ale może to też być uszkodzenie piasty przedniego koła lub zapowietrzenie hydraulicznego układu wspomagania. Zapowietrzenie układu objawia się także szarpaniem podczas skręcania. Jednak szarpanie może też być wynikiem uszkodzenia pompy wspomagania lub niewłaściwym naciągiem paska napędu pompy. Te dwa ostatnie objawy skutkują również brakiem wspomagania, ale tylko wówczas, gdy układ jest już totalnie zaniedbany. Nierówna siła wspomagania podczas szybkiego obracania kierownicą oznacza zbyt niski poziom oleju w zbiorniku układu, zły stan przewodów ciśnieniowych lub uszkodzenie pompy wspomagania. Natomiast zbyt wolny powrót przednich kół po skręcie do położenia centralnego może być wynikiem uszkodzenia pompy, zużycia końcówek drążków kierowniczych lub przegubów kulowych wahaczy albo niewłaściwego ustawienia geometrii kół. Trudności w obracaniu kierownicą też mogą być spowodowane którąś z powyższych przyczyn. Jeśli wyczuwalne są drgania na kierownicy na postoju i przy małej prędkości, to mamy do czynienia z zapowietrzeniem układu wspomagania lub z niewłaściwym naciągiem paska napędu pompy.
Wspomaganie układu kierowniczego
Wspomaganie układu kierowniczego to system, którego nie sposób przecenić. Każdy, kto miał kiedyś okazję prowadzić pojazd pozbawiony tego udogodnienia, doskonale zdaje sobie sprawę z wysiłku, jaki należy włożyć w obracanie kierownicy, aby sprawnie prowadzić auto. Dzięki wspomaganiu nie musimy używać praktycznie żadnej siły, a skręt kół odbywa się przy pomocy odpowiednio zaprojektowanego układu. Mechanizm ten jest jednak dość złożony, składa się z kilku elementów, które oczywiście eksploatują się i z czasem przestają działać równie efektywnie, co na początku. Jedną z takich części jest bez wątpienia pompa wspomagania.
Sześć objawów awarii pompy wspomagania
- Konieczność używania znacznie większej siły do obracania kierownicy
- Utrudnione skręcanie. Skręcanie może być utrudnione tylko w jedną stronę lub w obie strony. Świadczy o generowaniu przez pompę wspomagania zbyt niskiego ciśnienia. Znacząco obniża to jej wydajność.
- Zacinanie się układu wspomagania. Wynika z zapowietrzenia układu, którego powodem jest najczęściej zużycie uszczelniaczy wałka pompy. Zapowietrzenie może być również spowodowane złym napięciem paska, który napędza pompę.
- Zapalenie się kontrolki układu wspomagania. Objaw ten wskazuje na zbyt małą wydajność pracy pompy wspomagania. Świecąca kontrolka może być ponad to ostrzeżeniem o: przegrzaniu lub zapowietrzeniu układu, zwarciu, uszkodzeniu czujnika lub sterownika, niewystarczającej ilości płynu, uszkodzeniu przewodu.
- Charakterystyczny hałas, który wydaje pompa. Dźwięk przypomina wycie i zazwyczaj sugeruje zatarcie pompy w wyniku pracy na niewystarczającej ilości płynu. Innym dźwiękiem, świadczącym o awarii pompy są wydawane przez nią gwizdy. Oznaczają, że pompa wspomagania zasysa powietrze zamiast płynu, którego – podobnie jak w poprzednim przypadku – jest zbyt mało.
- Brak wspomagania. Całkowity brak wspomagania kierownicy to przypadek skrajny, ale równoznacznie wskazujący na uszkodzenie pompy w wyniku zatarcia lub zerwania napędzającego ją paska klinowego.